måndag, maj 16, 2011

Årets första raku

Äntligen lyckades jag slita mig en dag från bageriplaneringen och bränna årets första raku tillsammans med Solange. Det blev premiär för den nya tunnan som Solange och PO byggt. Jag experimenterade vidare med en teknik som verkade lovande i somras, olika varianter av kopparflash ovanpå blanka rakuglasyrer. Först bränna den blanka glasyren, sedan på med ett tunt lager flash och bränna igen. I andra bränningen ska det blir riktigt varmt och sen kör jag varierande reduktion/oxidation i en gammal kastrull med spån, papper och lite tändvätska. Man ser direkt när reduktionsmaterialet tar fyr om det kommer att lyckas, då målar elden metalliska nyanser på godset. Totalt lyckorus!

Resultatet blir svårfotograferat eftersom glasyren är så blank, men nåt sånt här kan set se ut när det går som det ska!

5 kommentarer:

  1. Kul resultat det blev! Såg på min blogg att du hade lagt in detta, trevligt!

    SvaraRadera
  2. Så många vackra saker du tillverkar. Verkligen jättefint.
    Karin

    SvaraRadera
  3. Tack Karin, så kul att du har hittat hit!

    SvaraRadera
  4. Caroline du är ju grym. OMG vad du är effektiv med dygnets 24 timmar. Jag skulle tycka det vore kul om jag fick komma ut till dig och sen är bygget är klart. Jag är så imponerad av ditt företagande! Inspirerande säger jag bara. Tack för idag och stor kram. PS Jag har fler små marknadsföringstips om du vill ha. Vissa kanske du redan vet men allt är ju bra i alla sammanhang som är kostnadseffektiva, eller hur.

    SvaraRadera
  5. Anna, tack för peppning och länk på din blogg! Du är rätt så grym själv :) Tack igen för alla år med yogan, det har varit väldigt utvecklande. Visst vill jag höra dina tips, en sommarfika vid bageribygget kanske?

    SvaraRadera